![]() |
nr pokoju: B123 telefon: 33/827-92-99 e-mail: andrzej.gofron@gmail.com |
Charakterystyka zainteresowań badawczych:
Doktor habilitowany w zakresie nauk pedagogicznych. Badania ogniskują się wokół szeroko rozumianej filozofii edukacji wraz z jej elementami składowymi, w tym szczególnie z tradycyjne rozumianą „pedagogiką ogólną” i „dydaktyką”. Refleksja nad edukacją dotyczy:
Proponowane myślenie o edukacji, jest próbą takiego postrzegania fenomenu, który można ująć antynaturalistycznie, kulturowo – w pewnym znaczeniu – teoretycznie. Jest myśleniem, które w tradycji pedagogicznej można wyróżnić, jako myślenie krytyczno-analityczne.
Wybrane publikacje:
Gofron A., Perspektywa psychologiczna i kulturowa w myśleniu o edukacji, [w:] J. Skibska, J. Wojciechowska, (red.), Pedagogika i jej oblicza, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała 2018.
Gofron A., Transmisyjne i konstytutywne ujęcie komunikacji. Perspektywa edukacyjna,[w:] „Media i Społeczeństwo”, nr 9/2018, wydawnictwo ATH.
Gofron A., Metodologiczna propozycja (re)konstrukcji integralności w edukacji,[ w:] B. Przyborowska, P. Błajet, I. Murawska, E. Aksamit, (red.), Kategoria integralności w edukacji, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2017.
Gofron A., Uniwersalizm – relatywizm teorii pedagogicznych a praktyka edukacyjna. Rekonstrukcja metodologiczna i historyczna, [w:] S. Sztobryn, D. Stępkowski, (red.) Uniwersalizm i regionalizm pedagogiki filozoficznej, Łódź 2017.
Gofron A., Edukacja jako kategoria naczelna pedagogiki, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński, (red.), Centralne kategorie współczesnej i historycznej pedagogiki, III tom serii „Rzeczywistość edukacyjna”, WN TPF „CHOWANNA”, Łódź 2016.
Gofron A., Konstruktywizm jako „przedłużenie” epistemologiczne w badaniach nad edukacją [w:] I. Adamek, U. Szuścik, (red). Kreatywność w edukacji szkolnej, Wydawnictwo Libron, Kraków 2015.
Gofron A., Podstawy edukacji. Sfera wartości i zasad – konstruowanie podmiotu, Impuls, Kraków 2013. (współredakcja: K. Motyl).
Gofron A., Dlaczego wartości i zasady w edukacji, [w:] A. Gofron, K. Motyl (red.), Podstawy edukacji. Sfera wartości i zasad – konstruowanie podmiotu. Impuls, Kraków 2013.